klänning

Utvärdering slöjd

Sommarklänning

Jag fick min ide från nätet. Jag kollade runt på vissa sidor och sedan såg jag klänningar och fick inspiration. Jag började skissa upp klänningen och sedan  mätte jag måtten på mig själv. Jag behövde mäta  övervidd och stuss. Sedan började jag leta efter tyg. Jag kollade i en katalog där man kunde beställa tyger. Jag fann de tyger som jag ville ha och sen skickades vi en beställning. Jag beställde : Peppar spetstyg svart och chiffong cream.

Resten av materialen jag behövde fann i slöjdsalen.

När jag börja arbeta efter ha valt tyg och skissat upp min ide så letade jag efter mall till min klänning. Jag tog den jag gillade och började rita av på ett mönsterpapper. Jag ritade alla delar. Sedan tog jag det tyget som jag valde att använda som fanns i slöjdsalen. Dt var helt vanligt vit tyg. Jag skissade upp linjerna på tyget så jag kunde klippa ut tyget. När jag klippt ut både fram sida och baksida satte jag de fina sidorna mot varandra och började sy. Jag sydde med elastisk söm för att det är ett tyg som ska kunna röra sig.  Sedan började jag skissa upp på det andra tyget de delarna jag behövde. Jag klippte ut de och satte de på de vita tyget som jag hade satt ihop. Jag sydde med samma söm där med. Sedan klippte jag ut andra delar och sydde på de inifrån klänningen. De var mer komplicerat och svårare att sy där för de var vikt på ett annat sätt Jag fortsatte med stryka två svarta tyger och sedan att sy ihop de två remmarna som skulle sitta på klänningen . När jag skulle sy på de och ha ett till tyg som skulle sys under till. Så var det slut och jag kunde inte fortsätta på mitt arbete.

Materialen jag använde var: Peppar spetstyg svart, chiffong cream, vit bomulls tyg, sax, mönsterpapper, nålar, tråd, färgpenna.

Leave a comment